16. Raadplegen deskundigen en toekomstige gebruikers (commentaarronde)
Tips
- Leg de kwaliteitsstandaard (gedeeltelijk) indien belangrijk voor aan uw achterban voor commentaar. Dit kan ook een adviesgroep van ervaringsdeskundigen zijn. Discussiepunten, nuanceringen of voorstellen vanuit de ervaren praktijk, kunnen worden ingebracht.
Beschrijving
In de commentaarronde toetsen zorgaanbieders, zorggebruikers en andere betrokkenen de kwaliteitsstandaard op inhoud (klopt het?) en toepasbaarheid (werkt het in praktijk?). Commentaar leveren kan tijdens een invitational conference* (een bijeenkomst waar mensen voor worden uitgenodigd), via een landelijke openbare bijeenkomst, via vragenlijstonderzoek of door een praktijktest / proef met een concept van de kwaliteitsstandaard. Commentaar wordt in elk geval gevraagd aan de organisaties die ook bij de knelpuntenanalyse betrokken waren. Het is gebruikelijk om een concept-kwaliteitsstandaard op de websites van deelnemende organisaties te plaatsen, waarbij alle betrokkenen gevraagd wordt om commentaar te leveren op het concept. De commentaarronde duurt bij voorkeur niet langer dan drie maanden. De methode van de commentaarronde en die van het verwerken van het commentaar staan in de kwaliteitsstandaard beschreven. De partijen die commentaar gegeven hebben, worden geïnformeerd over hoe hun commentaar is verwerkt in de definitieve tekst van de kwaliteitsstandaard.