1. Vaststellen onderwerp, doel en doelgroep
Tips
- Ga met uw patiëntenorganisatie na of het onderwerp en doel aansluit bij de behoefte van de achterban. En ga na of de ervaringen en knelpunten in de zorg, zoals de achterban die ervaart, zijn meegenomen in de aanvraag en/of afbakening.
- Het is belangrijk dat u vanaf het begin betrokken bent, zodat u nog aanvullingen en advies kunt geven over het onderwerp, het doel en de doelgroep van de kwaliteitsstandaard. Als u bij bepaalde onderdelen niet betrokken bent, ga dan na of het mogelijk is om (een gedeelte van) het proces opnieuw te doorlopen, zodat u het patiëntenperspectief alsnog kunt inbrengen. Is dit niet het geval, dan moet u een serieuze afweging maken of inbreng van patiëntenperspectief nog van meerwaarde kan zijn bij de betreffende kwaliteitsstandaard, of dat u beter van participatie kunt afzien.
- Een patiëntenorganisatie kan ook het initiatief nemen om een kwaliteitsstandaard te ontwikkelen. Voor tips hierbij klik hier.
Beschrijving
Een organisatie (of groep van organisaties) neemt het initiatief om een kwaliteitsstandaard te ontwikkelen. Dat kan een beroepsorganisatie zijn van bijvoorbeeld artsen, maar ook een patiëntenorganisatie. Deze organisatie zoekt voor het initiatief steun bij andere organisaties (zie item 2, voorbereidingsfase).
Eerst gaat men na of het onderwerp geschikt is, of het belangrijk genoeg is en of het inderdaad snel moet worden uitgewerkt. Ook gaat men na of er al kwaliteitsstandaarden bestaan of worden ontwikkeld over hetzelfde onderwerp, en of een kwaliteitsstandaard eigenlijk wel het juiste middel is om het probleem op te lossen.
Als blijkt dat het onderwerp inderdaad belangrijk genoeg is, wordt het afgebakend. Dat doet men door aan te geven waar de kwaliteitsstandaard wel en niet over gaat. Hierbij geeft men ook aan welke andere aandoeningen (co- en multimorbiditeit*) worden meegenomen, en welke niet. De doelstelling van de kwaliteitsstandaard, oftewel wat men ermee wil bereiken, wordt duidelijk beschreven. Ook de verschillende doelgroepen worden duidelijk benoemd, zodat helder is voor wie deze standaard bedoeld is. En zodat deze doelgroepen direct kunnen vaststellen of de kwaliteitsstandaard voor hen inderdaad belangrijk is. Doelgroepen zijn bijvoorbeeld zorgaanbieders, zorggebruikers, en zorgfinanciers (zoals zorgverzekeraars en gemeenten).